Przewiń do artykułu
Artykuły tematyczne

Artykuły są sortowane alfabetycznie według porządku A-Z. Jeżeli nie możesz odszukać interesującej Cię treści w spisie treści skorzystaj z wyszukiwarki treści.

Zamknij spis treści

OKF, Włoszczowa i Rąbień rąbnięte… po kieszeni przez UOKiK!

Prawie 185 000zł wyniosła wartość kar finansowych nałożonych w 2009 roku przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na trzech znanych producentów okien.

OKF-SERVICE, STOLBUD WŁOSZCZOWA i OKNA RĄBIEŃ zostały rąbnięte… po kieszeni za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Choć w żadnym z przypadków UOKiK nie dopatrzył się po stronie producentów działania umyślnego, a nawet wręcz przeciwnie, ze względu na pewne okoliczności łagodzące wymiar kar został obniżony, to jednak wymieniona na wstępie kwota powinna przemówić do wyobraźni pozostałych przedsiębiorców branży okiennej, a jeszcze lepiej do wyobraźni wszystkich przedsiębiorców sprzedających produkty konsumentom.

O tym co może być zakwalifikowane jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów można dowiedzieć się z treści art. 24 ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.), w którym czytamy:

 
    • Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
    • Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności:
      • stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, o którym mowa w art. 47945 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.);
      • naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
      • nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.
 

Jaka była wysokość indywidualnych kar nałożonych na producentów okien i za co firmy zostały ukarane?

OKF-SERVICE, za stosowanie we wzorcu umownym postanowienia wpisanego do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone oraz za naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Nr RKT-24/2009 z dnia 08.09.2009r, został obciążony karami finansowymi w łącznej wysokości 5 531zł. Ukarana firma poinformowała UOKiK o zaprzestaniu stosowania zakwestionowanych praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

STOLBUD WŁOSZCZOWA – za naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji oraz stosowaniu nieuczciwej praktyki rynkowej polegającej na wprowadzającym w błąd zaniechaniu, decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Nr RŁO 12/2009 z dnia 28.08.2009 r został w obciążony karą finansową w wysokości 59 965zł.

OKNA RĄBIEŃ – za bezprawne umieszczenie we wzorcu umowy zapisu który jest sprzeczny z art. 11 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego i za bezprawne zaniechanie umieszczenia we wzorcu umowy informacji zgodnej z treścią z art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Nr RŁO 13/2009 z dnia 31.08.2009 r został w obciążony karą finansową w wysokości
119 131zł. Ukarana firma poinformowała UOKiK o zaprzestaniu stosowania zakwestionowanych praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Producenci wydają się jeszcze nie doceniać faktu, że często o wyborze takiego czy innego okna przez nabywcę może decydować udokumentowane bezpieczeństwo transakcji, a nie pospolita już energooszczędność. W ubiegłym roku kilkakrotnie podnosiliśmy to zagadnienie na łamach miesięcznika Forum Branżowe i kwartalnika Profiokno. Stworzyliśmy dla producentów okien ranking PRO QUALITY, który jako jedyny uwzględnia, ocenia i promuje również postawy pro konsumenckie. Na stronie vortalu OKNOTEST istnieje cały dział, w którym próbujemy przybliżać i wyjaśniać podstawowe zagadnienia prawne, które mają wpływ na kształtowanie procesów sprzedaży. To wszystko okazuje się być jednak niewystarczające, bo docierające do nas umowy i karty gwarancyjne pochodzące od różnych firm okiennych ciągle pozostawiają wiele do życzenia. Nałożone kary finansowe, to też dowód na to jak wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie budowania świadomości prawnej przedsiębiorców.

Stare powiedzenie mówi, że nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Konsumencką wpadkę tych trzech znanych okiennych firm składamy właśnie na karb zwykłej ludzkiej pomyłki i niedopatrzenia. Koncentrując się na produktach, po prostu „zapomnieli” o ich nabywcach. Niby nic wielkiego, ale jakaś tam rysa na rynkowym wizerunku marki powstała. Rysa, która już dość słono kosztowała, a usuwanie rys z okna też nie jest sprawą łatwą i tanią.

OKNOTEST.PL

Więcej produktów Przejdź do kategorii „Artykuły i wiadomości branżowe” Przejdź do kategorii „Okna energooszczędne”