Szukaj w Oknotest.pl

reklama

„21” zasady gry w okna.

Październik 2009

Początkiem "Gry w okna" jest moment, w którym przymuszony okolicznościami INWESTOR przedsiębierze zamiar zakupu stolarki okiennej. Sformułowaliśmy 21 zasad, według których można zagrać w tę grę albo, które można twórczo przystosować do drużyn i boiska, na którym gra będzie się toczyć.

ZASADA nr 1

Inwestor powinien być mądry przed szkodą. Po szkodzie jest tylko poszkodowanym.

ZASADA nr 2

reklama

Nie kupuje się okien na sztuki lub na wagę. Należy jasno określić, jakie wymagania stawiasz kupowanym oknom. Takiego zachowania wymaga od Ciebie zdrowy rozsądek oraz PN-EN 14351-1:2006.

Określ przynajmniej wymagania, co do:

  • Wodoszczelności
  • Odporności na obciążenie wiatrem
  • Przepuszczalności powietrza
  • Właściwości akustycznych
  • Przenikalności cieplnej

Te właściwości decydują o jakości Twojego okna. Te właściwości swoich wyrobów musi znać każdy producent i sprzedawca. Te właściwości ułatwią porównywanie ofert.

Jeśli nie potrafisz tego zrobić sam:

  • Zwróć się do projektanta budynku ( powinien wyszczególnić i opisać właściwości okien w już projekcie).
  • Zwróć się do właściciela budynku, wspólnoty, spółdzielni ( czyj budynek tego wymagania, no i co dwie głowy to nie jedna).
  • Zwróć się do niezależnych specjalistów, to mniej kosztuje, niż: Ewentualna wartość szkód + nerwy + stracony bezpowrotnie czas.

ZASADA nr 3

reklama

Nie daj się zagadać sprzedawcom. Przekaż informację o swoich wymaganiach i oczekuj oferty, która będzie je spełniała. Po to producenci mają obowiązek badać swoje wyroby, by mogli udzielić precyzyjnej odpowiedzi na wymagania postawione według ZASADY nr 2.

ZASADA nr 4

Nie ulegaj marketingowym sztuczkom i promocyjnym cenom. Każde zapewnienie sprzedawcy "Nasze okna spełniają wszystkie wymagania stawiane przez Aprobaty Techniczne lub PN-EN 14351-1:2006" może być zapewnieniem na wyrost.

Nie jest konieczne, by okno posiadało wszystkie właściwości wynikające z normy, ważny jest poziom w jakim spełnione są właściwości pożądane przez kupującego. Koniecznie ustal, jakie właściwości eksploatacyjne oraz w jakim zakresie posiadają okna danego producenta i porównaj je z Twoimi wymaganiami. W ten sposób dowiesz się za co będziesz płacił.

ZASADA nr 5

Nieustająco pamiętaj, wyrób o jakich właściwościach chcesz rzeczywiście kupić. Rozmawiaj ze sprzedawcą przede wszystkim o Twoich wymaganiach, a nie o ważnej, ale drugorzędnej estetyce profili lub rabacie od rabatu. Nie trać czasu na czczą gadaninę i negocjuj jedynie ceny ofert, które spełniają Twoje wymagania określone według ZASADY nr 2.

Cena nie powinna być i nie jest najważniejszym kryterium oceny ofert. Chyba, że niska cena, to jedyne wymaganie, które stawiasz kupowanym oknom. Okno to wyrób techniczny, cena może i powinna odzwierciedlać zakres spełnienia przez właściwości okna wymagań Inwestora określonych według ZASADY nr 2.

ZASADA nr 6

Treść przyjętej oferty przenieś do umowy. Dodatkowo zapisz w niej wszystko to, co dobrze jest w niej zapisać zgodnie z ZASADĄ nr 7. Zawieraj umowy wyłącznie na piśmie. Umowa ustna jest ułomna. Uwierz Rzymianom, którzy powiadali: "SŁOWA ULATUJĄ, PISMO POZOSTAJE"

ZASADA nr 7

reklama

Umowa powinna zawierać przede wszystkim szczegółowy opis:

  • Wymagań Inwestora dla okien, określonych według ZASADY nr 2 i oświadczenie Wykonawcy, że wymagania zna i że jego okna takie wymagania spełniają, co może potwierdzić na życzenie Zamawiającego odpowiednimi dokumentami, a nie tylko przysięgą na głowę własnej matki i dziatek.
  • Zamówionych wyrobów spełniających wymagania Inwestora, a w tym:
    • Wymiary stolarki, podział kwater, sposób ich otwierania.
    • Kolor, klasę, ilość komór kształtowników głównych, ich numery katalogowe i nazwę systemu profili,
    • Rodzaj przeszkleń, sposób złożenia pakietu szyby z podanym współczynnikiem przenikania ciepła dla środkowej części szyby.
    • Nazwę systemu okuć okiennych, a nawet jeśli to wskazane, sposób okuwania okien z zakazem stosowania zamienników oryginalnych elementów systemu okuć.
    • Zamówionych usług budowalno-montażowych, a w tym:
    • Wszystkich robót do wykonania na placu budowy.
    • Sposobu ich wykonania lub jasny i konkretny odsyłacz do opisu, który będzie obowiązywał Wykonawcę w trakcie realizacji umowy.
    • Najważniejszych materiałów niezbędnych do wykonania robót zgodnie z umową.
  • Warunków odbioru dostaw i robót oraz osób reprezentujących przy tych czynnościach strony umowy.
  • Terminu rozpoczęcia i zakończenia dostaw i robót.
  • Terminów i zasad płatności, trybu i warunków udzielania zaliczek lub zadatków, sposobu ich rozliczenia.
  • Wysokości kar umownych, odsetek za zwłokę lub innych form odszkodowań.
  • Trybu i warunków odstąpienia od umowy.
  • Warunków gwarancji i rękojmi za wady.
  • Załączników stanowiących części umowy i ich treści.

Nie przejmuj się długością umowy. Przejmuj się jej treścią. Dobra umowa nie likwiduje ryzyka, ale mocno je ogranicza.

ZASADA nr 8

Negocjuj umowy dążąc do consensusu, a nie do kompromisu. Porozumienie i współpraca zawsze są lepsze od wzajemnych ustępstw.

ZASADA nr 9

Zanim podpiszesz umowę, zaakceptujesz załączniki i karty gwarancyjne, przeczytaj co podpisujesz. Nie zapomnij sprawdzić czy Twoja umowa nie zawiera klauzul niedozwolonych. Wyjaśniaj znaczenie postanowień umowy w trakcie negocjacji, a nie w sądzie. Tak jest szybciej i chyba mniej nerwowo.

ZASADA nr 10

Nie zmieniaj 100 razy zamówienia po podpisaniu umowy. Bez niezbędnej konieczności w ogóle go nie zmieniaj. Częste i niespodziewane zmiany treści zamówienia mogą drogo kosztować, być przyczyną błędów, a przede wszystkim zarzewiem konfliktów w trakcie realizacji dostaw i robót. Tego samego wymagaj od Wykonawcy.

ZASADA nr 11

Wszystko uzgodnione? Podpisane? Czekaj cierpliwie. Nie poganiaj Wykonawcy. To niczego nie przyspiesza, a denerwuje. Czekałeś cierpliwie? Egzekwuj uzgodnione terminy. "Pacta sunt servanda". Nie ma zmiłuj.

ZASADA nr 12

We właściwym umówionym terminie, przywitaj ekipę montażową ze staropolską gościnnością. Zaraz (po chlebie, soli i porannej kawie) dokonaj odbioru ilościowego dostarczonych elementów stolarki okiennej i wszystkiego, co jeszcze było zamówione.

ZASADA nr 13

Licząc okna i całą resztę sprawdź czy wyroby budowlane, (Tak, tak. Okno jest wyrobem budowlanym) są oznaczone znakiem budowlanym "B" lub oznaczeniem CE oraz czy do tych znaków dołączona jest właściwa przypisana tym znakom informacja o dostarczonym wyrobie. Brak znaku budowlanego "B" lub oznaczenia CE jest równoznaczny z dyskwalifikacją Twoich okien. Brak właściwej wymaganej informacji o wyrobie to też falstart. Masz prawo się wkurzyć. Chleb i sól odbierz ekipie montażowej, za kawę wystaw rachunek Wykonawcy, a wszystko skrzętnie opisz w protokole odbioru ilościowego i grzecznie się pożegnaj z montażystami. Oni z reguły są niewinni. Za pośrednictwem osoby odpowiedzialnej za odbiory ustanowionej zgodnie z ZASADĄ nr 7, złóż na piśmie Wykonawcy reklamację korzystając z trybu rękojmi. Włącz zegar i zacznij naliczać kary umowne.

ZASADA nr 14

Z Twoimi okienkami i całą zamówioną resztą wszystko jest w porządku? Ilość się zgadza, oznakowanie się zgadza, są informacje o wyrobie? Skrzętnie potwierdź ten porządek rzeczy wpisem do protokołu odbioru ilościowego, a potem z miłą stanowczością poproś ekipę montażową by się wzięła do roboty.

ZASADA nr 15

Ekipa montuje? Nudzisz się? Weź do ręki instrukcję montażu, która zawsze powinna stanowić załącznik do umowy i nadzoruj. Nadzoruj, nie pouczaj! Proś o wyjaśnienia, co i dlaczego jest wykonywane. Nadzoruj. To właściwa rola Inwestora.

ZASADA nr 16

Okna zamocowane w otworach. Uszczelnione pianką montażową. Ekipie montażowej dajemy odsapnąć. Inwestor pracuje i dokonuje odbioru robót zanikających i ulegających zakryciu. Sprawdza piony, poziomy, przekątne. Wstępnie sprawdza sprawność działania skrzydeł. To właściwy moment na wyłapanie większości wad montażu. Jak nie teraz, to po otynkowaniu ościeży zapomnij o temacie. Zniknęło, zakryte, nie ma. Odbioru nie ma. Wady montażu zostały. To jedyne pewne, bo nie jest prawdą, że jak czegoś nie widać, to to nie istnieje.

ZASADA nr 17

Pianka schnie, ekipa je, a Inwestor stwierdza, że ekipa "Ekipa", to fachowcy. Wszystko zrobili zgodnie z instrukcją montażu dołączoną do umowy. Dokonuje więc odbioru robót zanikających i ulegających zakryciu, a co widzi skrzętnie opisuje w protokole odbioru.

ZASADA nr 18

Pianka wyschła. Inwestor je. Ekipa doszczelnia miejsca po klinach, obcina nadmiary pianki, montuje parapety, dokłada akcesoria, reguluje, zdejmuje taśmy ochronne i grzecznie zaczyna po sobie sprzątać, zapraszając Inwestora do końcowego odbioru robót.

ZASADA nr 19

To już trzeci odbiór. Pełna mobilizacja. Jak teraz odpuścimy, to później będziemy korzystać z dobrodziejstw gwarancji opisanej w karcie gwarancyjnej, która powinna być dołączona do umowy lub z pomocy prawników, którzy opiszą niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Protokół odbioru do ręki i sprawdzamy jakość robót wykończeniowych, sprawność działania skrzydeł okiennych, rolet, prawidłowość osadzenia parapetów, estetykę profili, liczymy rysy na szybach, a wszystko to skrzętnie opisujemy w protokole odbioru końcowego pamiętając, co mawiali nasi rzymianie w ZASADZIE nr 6. Wszystkie protokoły bez uwag? Końcowy też? No to portfelik do ręki. Płacimy. Umowa to umowa zgodnie z powiedzeniem z ZASADY 11.

ZASADA nr 20

Żegnamy się serdecznie z ekipą montażową, nie zapominając wziąć od niej danych adresowych i numerów telefonów. Przecież chcemy wiedzieć, kogo będziemy polecać znajomym.

ZASADA nr 21

Czytamy zasady raz jeszcze, by być mądrym przed szkodą, a nie poszkodowanym po szkodzie co wynika z ZASADY nr 1.

OKNOTEST.PL

Oknotest.pl 2009-10-19 00:00:00 aktualizacja: 2021-03-05 13:46:53


Komentarze

Bądź pierwszy i dodaj swój komentarz!

dodaj komentarz
Zobacz także...

Okna producenci opinie

OKNOTEST.PL © 2007 - 2024