Ciepłe ramki dystansowe w szybach zespolonych
W każdym nowym domu jest okno, w oknie szyba zespolona, a w szybie ramka, która oddziela od siebie pojedyncze tafle szkła. Ten niepozorny element konstrukcyjny spełnia trzy istotne role. Po pierwsze, wpływa na przenikalność cieplną okna. Po drugie, odpowiada za temperaturę krawędziowej części powierzchni szyby i związane z tym zjawisko kondensacji pary wodnej. Po trzecie, zdobi, upiększa i dodaje charakteru każdej konstrukcji okiennej. Spójrzmy na ramki dystansowe od strony estetyki okna.
Ramki dystansowe w szybie zespolonej
W Polsce, przemysłowa produkcja okien z PVC rozpoczęła się w roku 1974. Tę datę przyjęlibyśmy także za początek masowego stosowania w konstrukcjach okiennych termoizolacyjnych szyb zespolonych składających się z dwóch lub trzech tafli szkła łączonych w pakiety o różnej całkowitej grubości.
Do lepszego wykorzystania cieplnych właściwości gazów w oszkleniach okien, konieczne było stworzenie odpowiednio szerokiej i szczelnej przestrzeni pomiędzy taflami szkła tworzącego pakiet szyby zespolonej. Odstęp pomiędzy pojedynczymi szybami uzyskano dzięki zastosowaniu elementów, które ze względu na pełnioną funkcję zaczęto powszechnie nazywać ramkami dystansowymi.
W początkowej fazie produkcji szyb zespolonych podstawowym materiałem, z którego powstawały ramki dystansowe było aluminium. W szybach stanowiących oszklenia zarówno okien białych, jak i jedno oraz dwustronnie kolorowych stosowano wyłącznie srebrzysto-szare ramki odpowiadające barwą metalowi, z którego je wykonano. W tamtych czasach nikt jeszcze nie przejmował się zjawiskiem nadmiernych strat energii oraz brakiem wyszukanej estetyki materiałów. Wraz z rosnącą popularnością okien kolorowych, inwestorzy narzekali, że aluminiowa ramka okazuje się być elementem nie zawsze właściwie dostosowanym do estetyki całej konstrukcji.
Mniej więcej w tym samym czasie na rynek budowlany wkroczyło pojęcie energooszczędności. Potrzeby inwestorów i środowiska dały asumpt do poszukiwań nowych materiałów do produkcji ramek dystansowych. Najpierw pojawiły się w szybach zespolonych ramki dystansowe ze stali szlachetnej. Zastosowanie nowego materiału z pewnością przyczyniło się do poprawy izolacyjności termicznej krawędzi szkła, ale w niewielkim tylko stopniu wpływało na estetykę, bowiem stal szlachetna za wyjątkiem połysku niewiele różni się barwą od aluminium.
Ciepłe i kolorowe ramki dystansowe
Rosnące zapotrzebowanie na okna energooszczędne spowodowało, że producenci szkła i szyb podjęli prace nad stworzeniem ramek dystansowych, które pozwoliłyby w jeszcze większym stopniu ograniczyć straty ciepła występujące w obrębie krawędzi szyb zespolonych.
Najlepszym materiałem okazały się być tworzywa sztuczne. Wraz z pojawieniem się ramek dystansowych z tworzyw sztucznych pojawiły się nowe możliwości kolorystyczne, a co za tym idzie możliwości kształtowania estetyki okien i drzwi balkonowych z PVC-U zgodnie z potrzebami i upodobaniami architektów i inwestorów.
Jednym z wiodących producentów ciepłych ramek dystansowych z tworzyw sztucznych jest szwajcarska firma SWISSPACER Vetrotech Saint-Gobain (International) AG, dostarczająca producentom szyb zespolonych ramki marki SWISSPACER, a jej wiodącym produktem są ramki SWISSPACER Ultimate.
Aktualnie ramki dystansowe Swisspacer dostępne są w 17 różnych kolorach palety RAL z dodatkowym wewnętrznym podziałem na kolory standardowe oraz specjalne:
Przykład barw ramek dystansowych Swisspacer | Kolor SWS* | Kod SWS | Typ koloru |
---|---|---|---|
![]() |
RAL 7035 - Jasny szary | 17 | Kolor standardowy |
![]() |
RAL 8003 - Brązowy jasny | 05 | Kolor standardowy |
![]() |
RAL 8014 - Brązowy ciemny | 06 | Kolor standardowy |
![]() |
RAL 9005 - Czarny | 02 | Kolor standardowy |
![]() |
RAL 9016 - Biały | 03 | Kolor standardowy |
![]() |
RAL 9023 - Tytanowy | 01 | Kolor standardowy |
![]() |
RAL 1001 - Beżowy | 16 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 1011 - Beżowobrązowy | 12 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 1015 - Kość słoniowa | 15 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 1016 - Żółty siarkowy | 07 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 1034 - Żółty pastelowy | 13 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 5003 - Szafirowy | 04 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 6010 - Trawiasty | 14 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 6018 - Żółtozielony | 08 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 6026 - Zielony Opal | 09 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 7013 - Brązowozielony | 11 | Kolor specjalny |
![]() |
RAL 8012 - Czerwonobrązowy | 19 | Kolor specjalny |
*Numery kolorów podane w tabeli zgodne z numeracją palety RAL, określenie barwy według nomenklatury Swisspacer |
Szeroka gama kolorystyczna ramek dystansowych sprawia, że szyba zespolona oraz okno mogą być teraz traktowane, jak element architektoniczny wpływający na estetykę obiektu już na etapie projektowania i dobierane odpowiednio do potrzeb, funkcji konstrukcji i gustów użytkowników.
Niezależnie od koloru, detalem, który również wpływa na estetyczne oceny szyb zespolonych jest sposób wykonania narożnych połączeń ramek dystansowych. Niby drobiazg, ale praktyka pokazuje, że wart uwagi bowiem na ten element często zwracają uwagę także nabywcy okien. Swisspacer proponuje trzy możliwości wykonania narożnych połączeń ramek dystansowych: Połączenie spawane, połączenie montowane oraz połączenie gięte.



Ostateczny wybór sposobu połączeń narożnych przyjęty przez producenta szyb zespolonych jest niezależny od wytwórcy ramek dystansowych, jednak użytkownicy okien składając zamówienie na okna w punktach sprzedaży w każdym przypadku mogą uwzględnić ten szczegół wykonania o ile jest dla nich ważny ze względów estetycznych.
Diabeł tkwi w szczegółach
To znane powiedzenie, jak ulał pasuje do zagadnień estetycznej oceny wykonania szyb zespolonych stanowiących element konstrukcji okiennej. Jeśli coś jest dla nas ważne z punktu widzenia naszych upodobań, przyzwyczajeń lub potrzeb, na przykład kolor ramki dystansowej albo sposób wykonania połączeń narożnych ramek dystansowych bądź liczba takich połączeń, warto to ująć i określić podczas składania zamówienia.
Praktyka pokazuje, że brak konkretnego określenia takich drobnych detali prowadzi czasem do wielkich konfliktów pomiędzy kontrahentami. Spór dotyczący kwestii estetycznych okien i drzwi albo szyb zespolonych nigdy nie jest łatwy do rozstrzygnięcia, a przepisy kodeksu cywilnego, a konkretnie art. 357 podpowiada, że w przypadku, gdy jakość rzeczy nie jest oznaczona przez czynność prawną, (umowę), wykonawca powinien świadczyć rzeczy średniej jakości. Konia z rzędem temu, kto potrafi precyzyjnie tę średnią estetyczną jakość wyznaczyć.
OKNOTEST.PL
Andrzej Błaszczyk 2019-08-09 00:00:00 aktualizacja: 2021-02-23 11:15:59